Projekt „Mobilność kadry edukacji szkolnej”
realizowany w ramach
Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER)

współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego

pt. „Szansa dla każdego - wymiana doświadczeń w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych”

        

 

          Od września 2016r. Szkoła Podstawowa nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku rozpoczęła realizację projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER) pt. „Szansa dla każdego - wymiana doświadczeń w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, który jest  współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

      Głównym celem projektu jest chęć podnoszenia kwalifikacji nauczycieli oraz zdobywanie nowych metod, form i narzędzi dydaktycznych, które można wykorzystać do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w naszej placówce.

          W każdym wyjeździe weźmie udział trzech nauczycieli z naszej szkoły, którzy bezpośrednio zaobserwują środowisko pracy, metody i podejścia edukacyjne w praktyce i przekażą całej radzie pedagogicznej konkretne metody, które mogą być wykorzystywane w praktyce w naszej placówce.

      W realizację projektu zostało zaangażowanych 15 nauczycieli według kryterium bezpośredniego związku z tematem projektu. Nauczyciele pracujący z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych wyróżniają się chęcią i energią do ciągłego poszerzania swoich kompetencji w tym zakresie. Motywuje ich bowiem każdy postęp wychowanków oraz nadzieja, że trud włożony w pracę z tymi dziećmi ułatwi im funkcjonowanie w dorosłym życiu.

       W większości są to wieloletni praktycy pracujący z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Są to nauczyciele klas integracyjnych z pierwszego etapu edukacyjnego – edukacja wczesnoszkolna, specjaliści z zakresu oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, logopeda, terapeuci pedagogiczni, terapeuta integracji sensorycznej oraz nauczyciele różnych przedmiotów pracujący w klasach integracyjnych IV-VI. Ponadto nauczyciele z zespołu prowadzą zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne czy socjoterapeutyczne.

      Planowane wyjazdy typu job shadowing przyniosą korzyści nie im samym, ale przede wszystkim całej placówce – w pierwszej kolejności uczniom, a także całej kadrze pedagogicznej naszej szkoły.

      Pierwsze wyjazdy trzech pedagogów zaplanowane zostały na listopad 2016r do zaprzyjaźnionej szkoły we Włoszech. W związku z tym już w październiku odbędą się w naszej szkole dni kultury włoskiej, abyśmy wszyscy mogli poznać kraj partnera przyjmującego nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku.

„Tydzień Włoski”

      W ramach realizowanego projektu PO WER postanowiliśmy przybliżyć naszym uczniom obyczaje i bogatą kulturę Włoch i zorganizowaliśmy w dniach 17 – 21 października 2016 tydzień włoski.

      W całej szkole można było poczuć Włoski klimat dzięki dekoracjom na holu głównym. To tam bowiem umieszczono gazetkę o Włoszech, wystawę prac zebranych w ramach konkursu plastycznego skierowanego do uczniów klas 0-III oraz ich rodziców pt. „Włochy na mapie świata”, a także plakaty wykonane przez uczniów klas IV-VI.

      Przez trzy dni uczniowie mieli okazję zdobyć ciekawe informacje o zabytkach, sławnych osobach czy poznać ciekawostki na temat Włoch przekazane przez radiolę. Ponadto  jednego dnia, ku uciesze uczniów, na pięknie udekorowanej stołówce szkolnej zagościł „włoski obiad”, czyli tradycyjne danie tego kraju – pizza.

      Bardzo wesołym dniem okazał się „Dzień włoskich barw narodowych”, gdy członkowie samorządu szkolnego malowali na twarzy wszystkich uczniów flagę włoską, a długie przerwy umilił występ chórku szkolnego, który na sali gimnastycznej zaśpiewał znane i lubiane utwory włoskie. Wszyscy uczniowie tego dnia ubrani byli w koszulki kolorystycznie nawiązujące do kolorów włoskiej flagi.

      Zwieńczeniem całego tygodnia włoskiego były spotkania wybranych klas z osobami znającymi kulturę i tradycję Włoch z racji bliskiego związku z tym krajem. Na spotkaniach uczniowie zobaczyli prezentację ciekawych zdjęć z różnych miejsc Włoch, obejrzeli przedmioty codziennego użytku przywiezione z tego kraju, a nawet mieli okazję degustacji przepysznych włoskich specjałów.

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji.

 

      Już 20 listopada, trzy nauczycielki z naszej szkoły wyjeżdżają do Istituto Comprensivo ’S. Pertini’ Martinsicuro (Te) do Martinsicuro we  Włoszech.

      Spędzą tam cztery dni, podczas których będą miały okazję poznać pracę placówki, zaobserwują metody i formy pracy wykorzystywane w klasach, do których uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

      W związku z wizytą przygotowane zostały prezentacje przedstawiające nasze piękne miasto Ełk oraz Szkołę Podstawową nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku oraz Tydzień Włoski, w ciągu którego uczniowie zostali zapoznani ze zwyczajami i tradycjami we Włoszech.

 

Do pobrania:

 

     Prezentacja miasta Ełk

 

     Prezentacja Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku

 

Nauczyciele „siódemki” z wizytą we Włoszech

      W dniach 20-25 listopada 2016r. nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku, w ramach  projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, przebywali we Włoszech. Realizując projekt pt. „Szansa dla każdego - wymiana doświadczeń w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych”,  zastępca dyrektora Bożena Gołaszewska, Bogna Korf – polonistka i Anna Strzała – anglistka poprzez obserwację pracy (job shadowing) szkoły w miejscowości Martinsicuro, zdobywały nowe metody i formy pracy oraz narzędzia, które zostaną wykorzystane do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w naszej placówce. Ze zdobytego doświadczenia podczas mobilności skorzystają nie tylko uczniowie z dysfunkcjami, lecz także uczniowie z innych klas. Bardzo miłym akcentem było spotkanie z władzami miasta, zwiedzanie Muzeum Morza w San Benedetto del Tronto, jak również wysłuchanie koncert chóru szkolnego, w skład którego wchodzą również nauczyciele. Kontakt z innym systemem nauczania, polityką oświatową innego kraju, innowacjami w nauczaniu, wymianą doświadczeń, spowodował wzrost kompetencji dydaktycznych uczestników i nabycie nowych umiejętności, które zostaną zastosowane w praktyce. Swoimi wrażeniami oraz zaobserwowanymi metodami Panie podzieliły się z całą kadrą  pedagogiczną szkoły w dniu 15 grudnia podczas rady szkoleniowej, którą poprowadziły.

Zachęcamy do obejrzenia prezentacji z pobytu we Włoszech.

 

     Prezentacja z pobytu we Włoszech

 

      Okres Bożego Narodzenia to idealny czas, abyśmy wspólnie z zaprzyjaźnionymi szkołami wymienili się płynącymi prosto z serca życzeniami. Uczniowie kl. II a wraz z wychowawczyniami przygotowali piękne kartki świąteczne, a pod gorącymi słowami  podpisali się nauczyciele. Wszystkim pracownikom naszej szkoły, uczniom i ich rodzicom, przekazujemy życzenia, które dotarły z Włoch, Czech, Hiszpanii, Bułgarii oraz Niemiec.

Przysłane kartki świąteczne można zobaczyć w prezentacji.

 

     Prezentacja świąteczna

 

      Kolejna szkoła, którą odwiedzą nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku znajduje się w Czechach w miejscowości  Červený Kostelec. Właśnie z tej zaprzyjaźnionej placówki otrzymaliśmy prezentację, która pozwoli nam wszystkim zapoznać się z tym krajem oraz miejscem, do którego odbędzie się wyjazd już wkrótce.

 

     Prezentacja ze szkoły w Červený Kostelec

 

Tydzień Czeski w SP7

      „Tydzień czeski” rozpoczął się 16 stycznia 2017 i trwał przez pięć dni.  W całej szkole można było poczuć klimat Czech, gdyż już od progu wszystkich witał bohater jednej z bajek wywodzących się z tego kraju- Krecik. Aby najmłodsi uczniowie mogli poznać różne postaci z bajek czeskich, nie tylko podziwiali na korytarzach ich wizerunki, ale również oglądali ich perypetie w bajkach takich jak „Rumcajs”, „Krecik”, „Sąsiedzi”, „Makowa Panienka” czy „Żwirek i Muchomorek”.

      Główne pomieszczenia w szkole oznakowane zostały w języku czeskim, a na holu zawisły flagi obu państw wraz z balonami w kolorze barw narodowych. Co więcej uczniowie już w poniedziałek usłyszeli audycję przez radiolę na temat Czech, a w czasie zajęć stworzyli słowniczki czesko – obrazkowe i zaprezentowali je na drzwiach sal. Wszyscy uczniowie mieli okazję poznać pląs czeski i wziąć udział we wspólnej zabawie na sali gimnastycznej. Tam też zaprezentowany został taniec narodowy naszych sąsiadów – Polka.

      Na lekcji wychowania fizycznego rozegrano mecz mini hokeja, na którym nie zabrakło kibiców z transparentami oraz wesołych okrzyków zagrzewającymi do gry.  Bardzo miłą niespodzianka był gość specjalny w klasach młodszych– osoba pochodząca z Czech, od trzech lat mieszkająca w Polsce.

Podczas „Tygodnia czeskiego” odbyły się konkursy plastyczny i literacki pt. „Moja ulubiona postać z bajek czeskich”, a także quiz dotyczący Czech dla uczniów klas starszych.

      Przez cały tydzień wydarzenia w szkole były dokumentowane zdjęciami i filmikami, aby nauczycielki, które odwiedzą szkolę w Czechach mogły zaprezentować, jak uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku poznawali ich kraj, tradycje, a nawet język. Oto i prezentacja:

 

     Prezentacja Tydzień Czeski

 

Nauczyciele z wizytą w Czechach

 

      W dniach 1-3 marca 2017r. nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku przebywali w Czechach w miejscowości Cerveny Kostelec. Panie: Dorota Mioduszewska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, Bożena Zubko – nauczyciel języka angielskiego oraz Joanna Przyborowska- nauczyciel języka polskiego  obserwowały metody i formy pracy wykorzystywane w tejże szkole. Szczególną uwagę podczas pobytu zwróciły na pracę z uczniami o specjalnych potrzebach  edukacyjnych. W szkole tej nie funkcjonują klasy integracyjne, dlatego też uczniowie z deficytami znajdują się w każdej klasie na każdym poziomie. Nauczyciele uczestniczyli w różnego rodzaju zajęciach, starając się pozyskać jak najwięcej informacji dotyczących systemu nauczania, form i metod pracy.

      Ponadto uczestniczki wyjazdu miały okazję odwiedzić przedszkole oraz szkołę specjalną w tej samej miejscowości.

      Bardzo miłym akcentem było zwiedzanie miasta Hradec Kralowe, a również kolacja z kadrą czeskie szkoły.

     Poprzez wymianę doświadczeń, kontakt z innym systemem nauczania, polityką oświatową i innowacyjnymi metodami, wzrosły kompetencje dydaktyczne uczestników, które zostaną zastosowane w praktyce.

      Swoimi wrażeniami oraz obserwacjami Panie podzieliły się z całą kadrą  pedagogiczną podczas szkoleniowej rady pedagogicznej, którą poprowadziły w dniu 21 marca.

      Zachęcamy do obejrzenia prezentacji z pobytu w Czechach.

 

     Prezentacja z pobytu w Czechach

 

Zbliża się „Tydzień bułgarski”

 

      Już za kilka dni, w poniedziałek 24 kwietnia, rozpocznie się „ Tydzień bułgarski” w naszej szkole. Tym razem zapoznamy całą społeczność szkolną z Bułgarią oraz miastem Burgas, do którego w maju udadzą się nauczyciele z SP7. Placówka, do którego odbędzie się wyjazd to Regionalne Centrum Wsparcia Procesu Edukacji Włączającej. Pracuje tam ponad 70 specjalistów, którzy prowadzą zajęcia z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenie całego miasta Burgas i w jego okręgu. Właśnie od nich otrzymaliśmy prezentację na temat Bułgarii, a także polecają nam film o mieście Burgas, który można odnaleźć pod wskazanym adresem.

    

      Prezentacja na temat Bułgarii

 

      https://www.youtube.com/watch?v=WK1xEtKSzZQ

 

„Tydzień Kultury Bułgarskiej”

 

      Za nami „Tydzień Bułgarski”, który obchodziliśmy w dniach 24-28 kwietnia 2017r., podczas którego starano się przybliżyć wszystkim uczniom oraz społeczności lokalnej zwyczaje i tradycje Bułgarii.

      Przygotowania do „Tygodnia bułgarskiego” rozpoczęły się dużo wcześniej, gdyż przez długi czas uczniowie wykonywali na lekcjach plastyki prace ukazujące uroki Bułgarii, a wybrani uczniowie doskonalili taniec bułgarski, podczas licznych spotkań z instruktorem.

      Od poniedziałku 24 kwietnia w całej szkole można było poczuć klimat Bułgarii dzięki pięknym dekoracjom na holu głównym  i korytarzach oraz „kącikom bułgarskim” w każdej sali. Nasi podopieczni przejawiali duże zaciekawienie alfabetem bułgarskim – cyrylicą, za pomocą którego zapisano i zamieszczono w całej szkole ciekawe i bliskie uczniom wyrazy. Ponadto, na holu głównym wyłożone zostały foldery promujące Bułgarię, które nasza szkoła pozyskała dzięki współpracy z Bułgarskim Instytutem Kultury oraz Ambasadą Republiki Bułgarii w Warszawie. Właśnie od wspomnianych instytucji otrzymaliśmy filmy promujące dany kraj, a z samego Burgas, prezentację na temat Bułgarii, które uczniowie oglądali na lekcjach.

      Każdego dnia podczas długich przerw uczniowie chłonęli informacje o Bułgarii wszystkimi swoimi zmysłami.

      W poniedziałek czekała na nich smaczna niespodzianka, ponieważ uczniowie mieli okazję posmakować sałatki szopskiej – jednego z najpopularniejszych dań Bułgarii. W czwartek w całej szkole unosił się aromat zapachu różanego, gdyż symbolem Bułgarii jest róża. Aby uczniowie zapamiętali ten fakt smarowali ręce kremem różanym. W poniedziałek i piątek tradycyjnie, uczniowie odsłuchali audycji przez radiolę, które zawierały  wiele ciekawostek.

      Szczególnym dniem jednak okazała się środa 26 kwietnia, kiedy to swoją obecnością zaszczycił nas zastępca Ambasadora Republiki Bułgarii w Warszawie Pan Ivan Kitov. Pan Ambasador wziął udział w specjalnie przygotowanym z tej okazji apelu, spotkał się z uczniami wybranych klas, a cały dzień zakończyła wizyta w Urzędzie Miasta.  Przybycie Pana Ambasadora, a co za tym idzie udział w projekcie, jest dla naszej szkoły wielkim wyróżnieniem.

      Przez cały tydzień wydarzenia w szkole były dokumentowane zdjęciami i filmikami, aby nauczycielki, które odwiedzą Centrum Specjalistów w Burgas, mogły zaprezentować, jak uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku poznawali ich kraj, tradycje, a nawet język.

Tradycyjnie zachęcamy do obejrzenia prezentacji z „Tygodnia bułgarskiego” oraz filmików przedstawiających występy naszych uczniów.

 

     Prezentacja Tydzień Bułgarski

 

Wizyta nauczycieli w Burgas, Bułgaria

 

      W ramach realizowanego projektu trzy nauczycielki: p. Marta Chilicka –nauczyciel logopeda, p. Maria Wyłuda - nauczyciel języka angielskiego oraz p. Bożenna Sadowska- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, w dniach 15 – 18 maja 2017r. przebywały w Bułgarii w miejscowości Burgas. Podczas czterodniowego  pobytu panie poznawały pracę specjalistów w Regionalnym Centrum Wsparcia Procesu Edukacji Włączającej. Obserwowały szereg zajęć indywidualnych, aby zaczerpnąć jak najwięcej nowych metod, form i narzędzi dydaktycznych wykorzystywanych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pracownicy Centrum prowadzą zajęcia w całym obrębie miasta Burgas i mają pod swoją opieką 550 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W związku z dużą ilością podopiecznych oraz różnorodnością dysfunkcji zajęcia były różnorakie. Były to między innymi: psychoterapia, terapia przez sztukę, zajęcia logopedyczne, zajęcia z uczniami niedowidzącymi i wiele innych prowadzonych na terenie Centrum, a także  przedszkoli oraz szkół, do których specjaliści dojeżdżają.

      Uczestniczki mobilności miały okazję poznać tradycje, mentalność i gościnność Bułgarów.  W chwilach wolnych od zajęć zwiedziły najbliższą okolicę ciesząc się urokami Burgas.

      Zaobserwowane metody nauczycielki przekazały całej Radzie Pedagogicznej oraz opowiedziały o systemie edukacji Bułgarii w dniu 19 czerwca.

 

Zachęcamy do obejrzenia prezentacji z pobytu w Burgas:

 

     Prezentacja z pobytu w Burgas

 

„Tydzień Hiszpański” przed nami!

 

      W dniach 16-20 października 2017r Nasza Szkoła przyjmie barwy Hiszpanii i cały tydzień poświęcony będzie temu państwu. Czeka nas wiele atrakcji. Między innymi: konkursy, pokaz mody hiszpańskiej, projekcja filmików podczas przerw i inne.

A już na początku listopada kolejni uczestnicy projektu odwiedzą hiszpańską szkołę w miejscowości Alcazar de San Juan, aby poprzez obserwację poznać ich metody i formy pracy. Na lekcjach języka angielskiego uczniowie zapoznają się z prezentacją na temat kraju Cervantesa, którą zamieszczamy poniżej.

 

     Prezentacja - Hiszpania

 

„Tydzień Hiszpański”

 

      W dniach 16-20 października w naszej szkole odbył się „Tydzień Hiszpański”  podczas którego  szkoła została pięknie udekorowana symbolami Hiszpanii, a całe pięć dni były „ kolorowymi dniami siódemki”, co oznacza, że w danym tygodniu uczniowie mogli odstąpić od stroju uczniowskiego i ubierać się w barwy narodowe poznawanego kraju. Na drzwiach sal lekcyjnych umieszczono różne słowa w języku hiszpańskim wraz z ich polskimi odnośnikami, dzięki czemu uczniowie zapamiętali wiele z nich, co było widać ostatniego dnia podczas Quizu podsumowującego zdobytą przez nich wiedzę.

      Młodsi podopieczni naszej szkoły oglądali krótkie lekcje języka hiszpańskiego oraz bawili się w hiszpańskie gry i zabawy ruchowe.  Co więcej, to do nich i ich rodziców skierowany został konkurs pt. „Hiszpańskie wachlarze”, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Piękną wystawę złożoną z wszystkich prac można było podziwiać na holu głównym.

      W ciągu całego tygodnia dołożono wszelkich starań, aby uczniowie jak najwięcej dowiedzieli się na temat Hiszpanii.  Przygotowana została audycja prze radiolę, a na lekcjach języka angielskiego wyświetlono i omówiono prezentację, którą otrzymaliśmy od zaprzyjaźnionej placówki z Alcazar de San Juan.  Oprócz tego podczas poniedziałkowych przerw odbyła się na holu głównym projekcja krótkich filmików dotyczących tradycji, zwyczajów, sportu oraz muzyki hiszpańskiej. 

We wtorek, naszych uczniów czekała smaczna niespodzianka, gdyż  pracownicy stołówki przygotowali tradycyjne danie pochodzące z tego kraju - paellę.

Niewątpliwie jednak najciekawszym wydarzeniem był pokaz mody hiszpańskiej zorganizowany przez Mały Samorząd Uczniowski, w którym mogli wziąć udział wszyscy chętni uczniowie klas I-III. Piękne, dopracowane stroje uczestników zachwycały wszystkich widzów. Wyjście na „wybieg” poprzedzony został wspaniałym pokazem tańca flamenco, który zebrał ogromne brawa.

Tydzień Hiszpański nie mógł odbyć się bez muzycznej niespodzianki dla naszych uczniów. Dlatego właśnie podczas jednej długiej przerwy odbył się mini koncert hiszpańskiej muzyki gitarowej. 

Jako iż czytelnictwo odgrywa bardzo ważna rolę w naszej szkole, jeden dzień poświęcony został hiszpańskiemu pisarzowi. Podczas jednej godziny lekcyjnej wszyscy uczniowie odczytywali fragmenty powieści Miguela de Cervantesa „Don Kichot”, a uczniowie klasy VIIa przebrani za głównych bohaterów odwiedzali każdą z klas przedstawiając krótką scenkę dramową nawiązująca do treści utworu. Młodsi uczniowie poznali rycerza oglądając film animowany „Don Kichot”.

      Cały tydzień był bardzo kolorowy i wesoły, a zdjęcia i filmiki, które zostały zrobione, wyjeżdźający do Hiszpanii nauczyciele, zabiorą ze sobą.

Jak zawsze zapraszamy do obejrzenia prezentacji.

 

     Prezentacja Tydzień hiszpański

 

Job-shadowing  w Alcazar de San Juan, Hiszpania

 

      Wraz z nowym rokiem szkolnym odbyła się kolejna mobilność w ramach realizowanego przez szkołę projektu. Trzy nauczycielki: p. Lucyna Sobczak - nauczyciel polonista, p. Joanna Wojciechowska - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i p. Monika Majczyna - nauczyciel języka angielskiego, w dniach 7–10 listopada przebywały w Hiszpanii w miejscowości Alcazar de San Juan. Podczas czterodniowego pobytu panie poznawały pracę szkoły podstawowej CEIP EL SANTO. Obserwowały szereg zajęć indywidualnych i z całą klasą podpatrując nowe, interesujące metody i formy pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

      Oprócz obserwacji lekcji panie poczyniły wiele spostrzeżeń dotyczących różnic w funkcjonowaniu szkół.  Największa to przede wszystkim rozkład dnia. W zaprzyjaźnionej szkole uczniowie oraz nauczyciele pracują od 9:00 do 14:00 i mają tylko jedną półgodzinną przerwę. Podczas lekcji ogromny nacisk położony jest na pracę w grupach, co dla uczniów wydaje się być normą. Jednym z priorytetów szkoły jest czytelnictwo. W placówce funkcjonuje biblioteka, która jest bardzo przyjaznym dla uczniów miejscem, a lekcje biblioteczne wpisane są w plan lekcji. Ponadto na korytarzach utworzono kąciki czytelnicze, a w różnych miejscach widnieją cytaty zaczerpnięte z dzieł literackich. To tylko nieliczne spostrzeżenia.

      Bardzo miłym akcentem było gorące powitanie, spotkanie z władzami miasta oraz zwiedzanie miasta i najbliższej okolicy.

      Swoimi wrażeniami oraz wiedzą panie podzieliły się ze słuchaczami na antenie Radia 5 oraz radia Bayer fM i całą kadrą podczas Rady Pedagogicznej w dniu 23 listopada.

Zachęcamy do obejrzenia prezentacji z pobytu w Hiszpańskiej szkole

     Prezentacja z pobytu w Alcazar de San Juan

 

oraz odsłuchania fragmentu audycji

     https://radio5.com.pl/nauczyciele-wrocili-z-hiszpanii/

 

 „Tydzień niemiecki” trwa!

 

      Bieżący tydzień – 15-19 stycznia - to ostatni kulturowy tydzień przewidziany w ramach realizowanego projektu PO WER. Tym razem wspólnie poznajemy kraj naszych sąsiadów – Niemcy. Już na przełomie lutego i marca trzej nauczyciele z naszej szkoły pojadą do miasta Bochum, by obserwować pracę tamtejszej placówki. W związku z „Tygodniem niemieckim” do uczniów klas VII skierowany został  konkurs na najlepszą prezentację multimedialną na temat Niemiec. Poniżej załączamy zwycięską pracę, a autorce serdecznie gratulujemy.

 

      Prezentacja na temat Niemiec

 

Wspomnienie „Tygodnia niemieckiego”

 

      W dniach 15-19 stycznia w naszej szkole odbył się „Tydzień Niemiecki”. Dzięki dekoracjom już od wejścia można było poczuć niemieckie klimaty. Na głównej tablicy umieszczono ogólne informacje o Niemczech, na innej zaś przedstawiono najpopularniejsze marki niemieckie. Wzdłuż całego holu rozwieszono plakaty przedstawiające najsłynniejsze postacie niemieckiej kultury, nauki i polityki. Wszystkie korytarze w szkole udekorowano flagami niemieckimi, a na drzwiach sal lekcyjnych pojawiły się słowa i zwroty w języku niemieckim i polskim. Najciekawsze były niemieckie słowa, które w spolszczonej formie istnieją w naszym języku.

      W klasach I-III „Mały Samorząd’’ uczył dzieci podstawowych słówek i zwrotów grzecznościowych w języku niemiecku. Oprócz tego uczniowie klas młodszych czytali wybrane baśnie braci Grimm a następnie zrobili do nich ilustracje, które umieszczono na drzwiach sal lekcyjnych.

      Uczniowie klas siódmych przygotowali audycję na temat Niemiec, która została wyemitowana przez radiolę.

      Podczas przerw można było posłuchać muzyki poważnej niemieckich kompozytorów, a na sali gimnastycznej pobawić się w niemieckie zabawy ruchowe. Animatorami zabaw byli uczniowie klas siódmych, którzy już od września poznają tajniki języka niemieckiego.

      Sporą atrakcją kulinarną była sałatka  ziemniaczana i koreczki z kiełbasy i sera serwowane podczas lunchu. Jedzenie uprzyjemniały niemieckie piosenki w wykonaniu szkolnego chóru.

W klasach siódmych odbył się konkurs na prezentację multimedialną o Niemczech. Nagrodzona praca została pokazana wszystkim uczniom na lekcjach wychowawczych.

      Na koniec tygodnia w klasach IV-VII zorganizowano konkurs z wiedzy na temat „Najsłynniejsze postacie z Niemiec”. Laureatami zostali uczniowie klasy VIIc, którzy w nagrodę dostali cukierki słynnej niemieckiej firmy „Haribo”

Jednego dnia nauczyciele oceniali uczniów według niemieckiego systemu, czyli najlepszą oceną była jedynka, a najgorszą - szóstka. Oczywiście to była tylko zabawa, ale zaskoczenie dla uczniów niemałe. Ciekawie minął nam ten tydzień.

 

     Prezentacja - Wspomnienie z tygodnia niemieckiego

 

Wizyta w Bochum, Niemcy

 

      W ciągu trwania projektu odbyło się piętnaście mobilności do pięciu różnych krajów. Ostatnim zaplanowanym wyjazdem była wizyta trzech nauczycielek (p. Marzeny Mroziewskiej, p. Marioli Młodzianowskiej oraz p. Urszuli Wysockiej) w Niemczech, w miejscowości Bochum. Panie podnosiły swoje kompetencje w zaprzyjaźnionej placówce Gemeinschaftsgrundschule Schule am Volkspark w dniach 27 luty – 1 marca.

      Na miejscu uczestniczki realizowały zadania typu job-shadowing, czyli obserwowały szereg lekcji, aby zaczerpnąć jak najwięcej nowych metod i form pracy.

Wyjazd pozwolił również pracownikom naszej szkoły na wymianę doświadczeń dotyczących funkcjonowania obu szkół oraz systemów edukacyjnych obu krajów podczas rozmów z kadrą pedagogiczną placówki.

      Panie poczyniły wiele spostrzeżeń dotyczących różnic pomiędzy szkołami. Najważniejsza to przede wszystkim sposób organizacji zajęć dodatkowych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które odbywają się w ciągu dnia, nie zaś po lekcjach. Uczniowie wychodzą z klasy na zajęcia typu wyrównawcze, logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne itd.

      Kolejną różnicą jest to, że uczniowie nie są oceniani, aż do połowy klasy III. Zamiast ocen określany jest jedynie poziom opanowania umiejętności.

Uczniowie mają dwie przerwy w ciągu dnia i na każdej, bez względu na pogodę wychodzą na podwórko.

W związku z tym, iż placówka charakteryzuje się wielokulturowością i wielu uczniów nie uczęszcza na religie w tym czasie mają zajęcia z języka niemieckiego.

Niemiecka szkoła ma również swój sposób na zadawanie pracy domowej, którą uczniowie dostają w każdy poniedziałek, a muszą oddać nauczycielowi w piątek.

To tylko nieliczne fakty z życia zaprzyjaźnionej szkoły.

      Bardzo miłym akcentem było gorące powitanie i przyjęcie w szkole.  Wyjazd spowodował podniesienie wiedzy o zagadnieniach społecznych, językowych i kulturowych danego kraju, a poprzez nawiązanie nowych kontaktów nastąpił wzrost kompetencji interpersonalnych uczestników.

Mobilność do Bochum bez wątpienia rozwinął umiejętności dydaktycznych nauczycieli.

 

Zachęcamy do obejrzenia prezentacji.

 

     Prezentacja z pobytu w Bochum, Niemcy

 

Zakończenie projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej”

 

      Z dniem 31 maja zakończono realizację trwającego w naszej szkole od września 2016r. projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER). Nazwa projektu to „Szansa dla każdego - wymiana doświadczeń w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, który był  współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

      Projekt polegał na wyjazdach nauczycieli naszej szkoły do pięciu europejskich placówek z Włoch, Czech, Bułgarii, Hiszpanii oraz Niemiec. Podczas wyjazdów, w których w sumie wzięło udział 15 nauczycieli, nasi pedagodzy podnosili swoje kompetencje zawodowe poprzez poznanie nowych metod, form i narzędzi dydaktycznych, które po powrocie wdrażali na swoich lekcjach.

      Uczestnicy mobilności bezpośrednio po powrocie przekazywali swoje spostrzeżenia oraz zaobserwowane metody całej karze pedagogicznej naszej szkoły. Ponadto podczas ostatniego miesiąca uczestnicy mobilności dzielili się swoimi doświadczeniami, wiedzą i nowo nabytymi umiejętnościami z szerokim gremium  pedagogów ełckich szkół oraz lokalnej społeczności. Nabyte umiejętności przedstawiano w atrakcyjnej formie prezentacji multimedialnej, pogadanek lub warsztatów.

      Nauczyciele prowadzili szkolenia oraz lekcje otwarte w naszej szkole i Świetlicy Osiedlowej, prezentację w Szkole Podstawowej nr 1 oraz Miejskim Żłobku i Przedszkolu „Ekoludki”, a także w naszej szkole podczas Święta Nauki. W dniu 15 maja zorganizowane zostały warsztaty prowadzone przez wyjeżdzających nauczycieli pt. „Metody i formy pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych” w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku.

      Zakończenie projektu chcieliśmy uwieńczyć ostatnią aktywnością podczas tegorocznego Festynu Rodzinnego. Tego dnia na placu boiska szkolnego uczniowi wraz z rodzicami oraz nauczycielami odbijali odciski swoich dłoni na ścianie, aby zintegrować całą społeczność szkolną oraz podkreślić, iż zrealizowany projekt to nasze wspólne dzieło. Pomysł malowidła naściennego w takiej formie zaczerpnięto z Bułgarii – jednego z krajów partnerskich.

Były to dla naszej placówki dwa bardzo ciekawa lata, podczas których poznaliśmy kulturą, zwyczaje oraz ciekawostki dotyczące krajów europejskich. Wszystkim serdecznie dziękujemy za wspólną pracę podczas realizacji tego projektu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmiku, w którym staraliśmy się streścić najważniejsze wydarzenia realizowanego przez dwa lata projektu. Miłego odbioru!

 

     Film

 

 

 

wstecz