Finish the lyrics - nauka języka angielskiego poprzez zapamiętywanie tekstów piosenek

 

Prowadzący - Monika Majczyna

Uczniowie objęci działaniami – klasa Va

 

Celem niniejszej innowacji jest rozwijanie umiejętności językowych ze szczególnym naciskiem na umiejętność rozumienia ze słuchu. Uczniowie klasy 5a poznają i zapamiętują materiał leksykalny i gramatyczny z uwzględnieniem inteligencji muzycznej. To doskonały trening pamięci, a autentyczny materiał dydaktyczny, jakim są znane utwory muzyczne, znacznie zwiększa motywację uczniów do nauki języka angielskiego.

Piosenki stwarzają okazję do nauczania różnych aspektów języka. Są skarbnicą żywej mowy, zawierają bogate słownictwo, wyrażenia proste i kolokwialne, ale także idiomy i wyrażenia złożone.  Posłużą do oswojenia się  nie tylko z dodatkowym słownictwem lecz również konstrukcjami gramatycznymi omawianymi w klasie 5, a także tworzą bazę dla tych, które będą wprowadzane w kolejnych latach nauki. Piosenki prezentują wymowę, akcent i intonację w najlepszym wydaniu.

Innowacja zaplanowana została na okres od października do marca i poświęcone jej zostanie 5 -7 minut każdej lekcji języka angielskiego. W ramach rozgrzewki językowej uczniowie odsłuchują fragment utworu, popularnej piosenki anglojęzycznej oraz wykonują jedno ćwiczenie w oparciu o jej tekst. Są to ćwiczenia pisemne, zabawy ruchowe czy gry dydaktyczne. Innowacja realizowana jest w trybie nauki stacjonarnej oraz zdalnej.

Jednej piosence (jej fragmentowi) poświęcone jest  kolejne 6 lekcji, co prowadzi do znacznego lub całkowitego zapamiętanie jej treści, a co za tym idzie uczniowie potrafią samodzielnie dokończyć rozpoczęty wers czy refren na hasło „ Finish the lyrics”.

Rozgrzewka muzyczno-językowa pozytywnie nastraja uczniów na dalszy przebieg lekcji, wzrasta ich pewność siebie oraz satysfakcja z pogłębienia znajomości języka angielskiego.

wstecz