Teatr z klasą

Tytuł innowacji: „Teatr z klasą”

Prowadząca: Joanna Dobrydnio

Innowacja przewiduje dodatkową godzinę w tygodniu w klasie 3c. Jest to wyjście naprzeciw zainteresowaniem uczniów w zakresie sztuki teatralnej, literackiej i artystycznej.

„Często sama zabawa w teatr jest większym sukcesem, niż sam występ przed publicznością”

   Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej w szkole. Pozwalają one na połączenie wszystkich typów ekspresji dziecięcej: plastycznej, słownej, muzycznej i ruchowej. Teatr, będący z natury rzeczy syntezą sztuk, wykorzystuje wszystkie środki wyrazu artystycznego charakterystyczne dla różnych rodzajów twórczości.  Dziecko w wieku szkolnym wykazuję naturalną potrzebę wyrażania się w różnych formach ekspresji, na przykład: w śpiewie, mowie, geście, ruchu.  Zabawy w teatr wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci, kształtują osobowość, rozładowują nagromadzone emocję oraz wyostrzają wszystkie zmysły dziecka.  Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnie, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości, jest również okazją do wspaniałej zabawy, dając wiele satysfakcji.  Udział dzieci w odtwarzaniu treści utworu skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Podczas zajęć z tej dziedziny uczeń może dowiedzieć się, jak powstaje sztuka teatralna i wzbogacić swój słownik o takie pojęcia jak np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima.  Dziecko w zabawach w teatr bardzo chętnie utożsamia się z przedstawionymi przez siebie postaciami. Każde dziecko przeżywa i wczuwa się w sytuację bohatera, uczestniczy w ich przygodach, smutkach i radościach. Edukacja teatralna umożliwia wykorzystanie naturalnej skłonności dziecka do naśladowania i zabawy, a także aktywności emocjonalnej i ruchowej. Sprzyja rozładowaniu napięcia i energii, przynosi radość i satysfakcję.  Gra aktorska stymuluje „młodego aktora” do większego wysiłku, odwagi, staje się motywacją do nowych wyzwań. Daje też poczucie wartości, godności i nadaje sens twórczej aktywności zarówno dziecka, jak i nauczyciela. Mam nadzieję, że obie strony będą się czuły w tej wspólnej działalności spełnione.

Cele:

Rozbudzanie kreatywności i swobodnej ekspresji teatralnej,

Zaspokajanie potrzeb natury emocjonalnej,

Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego,

Rozwijanie uzdolnień twórczych i zainteresowań teatrem,

Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim,

Bogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną,

Rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki i ruchu.

Wdrażanie do posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym.

Rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnym.

Nabywanie doświadczeń zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny.

Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci.

wstecz