Łączy nas teatr
Innowacja pedagogiczna „Łączy nas teatr” realizowana była w roku szkolnym 2024/2025 i miała na celu aktywne włączenie uczniów z niepełnosprawnościami oraz obcokrajowców w życie społeczne szkoły poprzez działania teatralne. Inicjatywa stanowiła odpowiedź na potrzebę przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dążyła do ich integracji z rówieśnikami.
Zajęcia odbywały się w formie projektu, którego głównym celem było przygotowanie i wystawienie przedstawienia teatralnego. Wspólna praca nad inscenizacją „Opowieści wigilijnej” stała się doskonałą okazją do współpracy, wzajemnego poznawania się, rozwijania empatii, odpowiedzialności i kreatywności. Poprzez zabawę w teatr uczniowie wchodzili w role aktorów, scenografów, co pozwoliło każdemu znaleźć przestrzeń dla siebie – niezależnie od indywidualnych możliwości i ograniczeń.
Dzięki uczestnictwu w projekcie uczniowie z niepełnosprawnościami oraz obcokrajowcy zyskali szansę na:
rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych,
budowanie pewności siebie i poczucia sprawczości,
nabywanie nowych umiejętności w przyjaznym, wspierającym środowisku,
przeżycie sukcesu oraz bycie częścią zespołu.
Uczniowie pełnosprawni mieli okazję do kształtowania postawy otwartości, zrozumienia i współodpowiedzialności za wspólny cel. Wspólne działania artystyczne przyczyniły się do przełamywania barier, budowania wzajemnego szacunku oraz zacieśniania relacji w grupie.
Efektem końcowym innowacji było wystawienie spektaklu „Opowieść wigilijna”, który zaprezentowany został społeczności szkolnej i rodzicom. Przedstawienie spotkało się z dużym uznaniem, a zaangażowanie uczniów – zarówno z niepełnosprawnościami, jak i pełnosprawnych – udowodniło, że sztuka i teatr mogą być skutecznym narzędziem integracji i edukacji społecznej.
Innowacja „Łączy nas teatr” przyczyniła się do:
wzrostu integracji uczniów z niepełnosprawnościami z ich rówieśnikami,
wzrostu integracji uczniów pochodzących z innych krajów z polskimi uczniami,
pozytywnych zmian w postawach społecznych wśród uczniów,
zwiększenia motywacji i wiary we własne możliwości u uczestników projektu,
podniesienia jakości życia szkolnego poprzez wspólne, wartościowe działania.
Realizacja innowacji spotkała się z pozytywnym odbiorem zarówno ze strony uczniów, nauczycieli, jak i rodziców. Projekt pokazał, że działania twórcze są nie tylko atrakcyjne, ale przede wszystkim skuteczne w budowaniu społecznej wspólnoty i przeciwdziałaniu wykluczeniu.