Łączy nas teatr

Innowacja pedagogiczna „Łączy nas teatr” realizowana była w roku szkolnym  2024/2025 i miała na celu aktywne włączenie uczniów z niepełnosprawnościami  oraz obcokrajowców w życie społeczne szkoły poprzez działania teatralne. Inicjatywa stanowiła odpowiedź na potrzebę przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dążyła do ich integracji z rówieśnikami.

Zajęcia odbywały się w formie projektu, którego głównym celem było przygotowanie i wystawienie przedstawienia teatralnego. Wspólna praca nad inscenizacją „Opowieści wigilijnej” stała się doskonałą okazją do współpracy, wzajemnego poznawania się, rozwijania empatii, odpowiedzialności i kreatywności. Poprzez zabawę w teatr uczniowie wchodzili w role aktorów, scenografów, co pozwoliło każdemu znaleźć przestrzeń dla siebie – niezależnie od indywidualnych możliwości i ograniczeń.

Dzięki uczestnictwu w projekcie uczniowie z niepełnosprawnościami oraz obcokrajowcy zyskali szansę na:

Uczniowie pełnosprawni mieli okazję do kształtowania postawy otwartości, zrozumienia i współodpowiedzialności za wspólny cel. Wspólne działania artystyczne przyczyniły się do przełamywania barier, budowania wzajemnego szacunku oraz zacieśniania relacji w grupie.

Efektem końcowym innowacji było wystawienie spektaklu „Opowieść wigilijna”, który zaprezentowany został społeczności szkolnej i rodzicom. Przedstawienie spotkało się z dużym uznaniem, a zaangażowanie uczniów – zarówno z niepełnosprawnościami, jak i pełnosprawnych – udowodniło, że sztuka i teatr mogą być skutecznym narzędziem integracji i edukacji społecznej.

Innowacja „Łączy nas teatr” przyczyniła się do:

Realizacja innowacji spotkała się z pozytywnym odbiorem zarówno ze strony uczniów, nauczycieli, jak i rodziców. Projekt pokazał, że działania twórcze są nie tylko atrakcyjne, ale przede wszystkim skuteczne w budowaniu społecznej wspólnoty i przeciwdziałaniu wykluczeniu.

wstecz